Com Superar el Sentiment de Culpa amb Tapping

Com Superar el Sentiment de Culpa amb Tapping

Com superar el sentiment de culpaAvui m’agradaria parlar de com superar el sentiment de culpa.

Últimament he rebut diversos correus preguntant sobre aquest tema, i la veritat és que és important.

La culpa és un dels sentiments que més dificulten el nostre creixement personal. Ens fa creure que hi ha alguna cosa que està malament en nosaltres i que no mereixem ser feliços.

Avui parlarem de com superar-la de forma definitiva amb tapping.

En el fons del nostre cor, mai fem res amb mala intenció.

I ningú hauria de sentir-se mai culpable.

(Com segurament ja saps, el tapping és una tècnica molt senzilla i molt efectiva amb la qual es pot tractar pràcticament tot. Si no la coneixes, et pots descarregar gratuïtament el llibre “El Poder de l’Tapping” i aprendre a fer-la servir en pocs minuts).

El Primer Pas per Superar el Sentiment de Culpa

El primer pas per tractar qualsevol situació que ens fa sentir malament és analitzar-la amb deteniment per entendre bé què està passant.

En el cas de la culpa, hem de escoltar-nos bé a nosaltres mateixos per veure què sentim exactament. Hi ha moltes possibilitats:

  • Sentir-se culpable per no ser millor persona.
  • Sentir-se culpable per no haver tractat bé a algú.
  • Sentir-se culpable per no passar més temps amb els fills.
  • Sentir-se culpable per haver fet alguna cosa de forma poc honesta.
  • Sentir-se culpable per no guanyar més diners per a la família.
  • Etc.

És molt important fer aquest pas amb paciència i sinceritat. El sentiment de culpa moltes vegades està amagat i no resulta fàcil veure’l. De vegades es veu de seguida que ens sentim culpables per alguna cosa, però altres vegades cal estar molt atents per poder detectar-ho.

Per exemple, de vegades ens sentim culpables per haver tractat malament a una altra persona però, incapaços d’assumir aquest sentiment, en lloc de disculpar-nos ens enfadem amb ella. Ens inventem mil raons per convèncer-nos que el nostre comportament està totalment justificat i així intentar passar-li la culpa a l’altra persona.

En aquests casos, si mirem al nostre interior de forma superficial, el primer que veurem serà el sentiment d’enuig. Però si mirem més en profunditat i som sincers amb nosaltres mateixos, veurem que darrere de l’enuig hi ha la culpa. En el fons creiem que no hem actuat bé, però ho estem intentant amagar.

Per aquest motiu, és important dedicar-li un temps a aquest anàlisi i fer-ho amb sinceritat. La gran majoria de nosaltres ens sentim culpables per alguna cosa, i cal observar-se amb atenció per descobrir-ho.

Com Superar la Culpa amb Tapping

Un cop hem detectat el sentiment de culpa, podem fer servir el tapping per superar-lo amb relativa facilitat.

La base del tapping consisteix simplement a buscar una frase que descrigui el que volem tractar, i després donar-se uns cops suaus en uns determinats punts del cos mentre anem dient la frase que hem triat. (Com et deia al principi, si no coneixes aquesta tècnica pots descarregar-te gratuïtament el llibre “El Poder del Tapping”.)

Així doncs, el primer pas consisteix a escollir una frase que descrigui el sentiment que volem tractar i fer una ronda de tapping. Per exemple:

  • Em sento culpable per no ser millor persona.
  • Em sento culpable per haver cridat.
  • Em sento culpable per no passar més temps amb els meus fills.
  • Etc.

Després de la ronda, és molt important mirar com ens sentim per veure l’efecte que ha tingut. No és habitual que en una sola ronda es resolgui del tot, però pot passar. Si és així, perfecte; ja no cal fer res més.

I si no es resol del tot, el següent pas és continuar aprofundint més. Aquesta és la clau del tapping: anar aprofundint en el que ens passa fins arribar a l’arrel.

Segon pas: Descriure el Sentiment de Culpa amb Molt Detall

Si el sentiment de culpa no es resol a la primera ronda, que és el més normal, el següent pas és buscar altres frases més específiques que el descriguin amb més detall.

No es tracta d’anar repetint rondes amb la mateixa frase, sinó d’anar entrant cada vegada més en l’essència del problema i descrivint-lo cada vegada millor.

Per exemple, si et sents culpable per no ser millora persona, pots analitzar millor aquest sentiment per veure com és en detall. Pot ser que et sentis culpable per no ser més amable a la feina, per no tenir més paciència amb els teus fills, per no escoltar més a la teva parella, etc. En funció del que descobreixis, busca noves frases que el descriguin de forma més específica:

  • Em sento culpable perquè quan els meus companys de feina em demanen alguna cosa no sóc gaire amable amb ells.
  • Em sento culpable perquè quan els meus fills es barallen no tinc paciència i m’enfado de seguida.
  • Em sento culpable perquè quan la meva parella m’explica coses no li faig gaire cas.
  • Etc.

Totes aquestes frases són molt més específiques que la frase “Em sento culpable per no ser millor persona”. Descriuen amb més detall el que ens passa. I a l’hora de fer tapping, com més detallades i específiques són les frases, millor funcionen.

Tercer Pas: Buscar les Creences que Hi ha Darrere dels Sentiments

El següent pas que podem donar per aprofundir encara més en el problema és buscar les creences que hi ha darrera del sentiment de culpa.

Hi ha una regla molt útil per entendre millor els nostres sentiments: darrere d’un sentiment sempre hi ha una creença. Si ens sentim d’una determinada manera, és perquè hi ha una creença a la nostra ment que ens fa sentir així.

En el cas de la culpa, si ens sentim culpables és perquè creiem que hauríem de ser o actuar d’una altra manera. Hi ha una sèrie d’idees a la nostra ment que ens diuen que el que hem fet no és correcte. És molt important buscar aquestes idees i tractar-les amb tapping.

Per exemple, si em sento malament per com tracto els meus companys de feina, és perquè crec que el meu comportament és negatiu per algun motiu. Algunes possibles frases podrien ser:

  • Crec que el meu comportament és dolent.
  • Crec que si sóc poc amable la gent no voldrà estar amb mi.
  • Crec que el meu mal humor acaba fent-me mal.
  • Crec que els meus companys no es mereixen el que els faig.
  • Etc.

L’objectiu de tractar aquest tipus de creences és que la idea mental que tenim de nosaltres mateixos canviï i passi a ser més positiva.

Les creences són la base del que sentim. És molt important tractar-les per poder alliberar tot el que ens està bloquejant.

Quart Pas: Buscar l’Origen de les Creences

Finalment, el pas més profund consisteix a analitzar per què creiem el que creiem.

Sempre que hi ha una creença a la nostra ment és perquè d’alguna manera hi ha entrat. Quan va ser? I per què ho va fer?

Per què crec que no sóc prou bona persona? Per què crec que hauria de comportar-me d’una altra manera?

I en quin moment vaig començar a pensar així?

La resposta és al nostre passat. Les coses que ens han succeït al llarg de la vida són les que han fet que ara creguem el que creiem.

Per aquesta raó, és molt important recordar els esdeveniments que més ens han marcat a la nostra vida i tractar-los. La manera de tractar els records amb tapping està explicada amb detall a l’article “Com Superar Traumes del Passat amb Tapping“. És un exercici molt profund que val molt la pena fer.

Com veus, es pot fer un tractament molt complet amb tapping. La base de la teràpia és molt simple, però amb ella es poden fer tractaments molt avançats.

Val la pena aprofitar-la. Podem alliberar-nos de tot el que ens pesa i viure una vida plena i tranquil·la.

Amb una mica de paciència i dedicació, pràcticament tot és possible amb tapping.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

Current ye@r *