Com Superar Traumes del Passat de Forma Ràpida i Eficaç amb Tapping

Com Superar Traumes del Passat de Forma Ràpida i Eficaç amb Tapping

català / castellano

com superar traumesL’article d’avui és molt important. És una de les eines pràctiques més potents que conec avui en dia. Es tracta d’una manera molt eficaç de superar traumes del passat amb tapping.

D’una banda, molts de nosaltres tenim traumes del passat: situacions doloroses que vam viure fa temps i que segueixen vives en el nostre interior. I són un pes que no ens deixen viure tranquils.

Però a més a més, la majoria de persones tenim més traumes dels que som conscients. La realitat és que tots els problemes de la vida tenen el seu origen en alguna experiència dolorosa. Tots els problemes –timidesa, inseguretat, por, malalties, etc.– es formen a partir del dolor que sentim en situacions concretes de la vida.

Són els traumes que es van produint en situacions puntuals de la vida els que van creant els nostres problemes. I superar-los és la clau per poder viure en realment en pau.

(En aquest article farem servir tapping per superar traumes. Si no coneixes aquesta tècnica, pots descarregar-te un manual gratuït aquí. Veuràs que és molt fàcil.)

Tots els Problemes Neixen amb un Trauma del Passat

És important entendre bé que els problemes, siguin del tipus que siguin, sempre apareixen en la nostra vida com a resultat d’un trauma.

Una determinada persona, per la seva genètica i la seva forma de ser, pot tenir més o menys predisposició a tenir uns problemes o altres; però no són els gens els que fan que apareguin els problemes. Els detonants que fan que es manifestin els problemes són els traumes.

Per exemple, una persona pot tenir un caràcter que predisposa a la timidesa, però no serà tímid, ni patirà per això, si en cap moment de la seva vida viu cap situació dolorosa en la seva relació amb els altres. En canvi, en el moment en que pateixi algun trauma en el qual se senti desplaçat o humiliat, la seva timidesa prendrà forma.

Així que, siguin quins siguin els problemes que et preocupen en la teva vida, segur que hi ha situacions doloroses del teu passat relacionats amb ells.

(PD. Cal afegir que alguns d’aquests traumes poden no haver-nos passat a nosaltres directament, sinó als nostres avantpassats. Recentment he descobert de primera mà les constel·lacions familiars, i m’ha sorprès molt fins a quin punt ens influeix la nostra herència familiar.

Això ho complica una mica, perquè pot ser que tinguem traumes que no coneixem heretats dels nostres pares i avis. Afortunadament, teràpies com les constel·lacions familiars ens poden ajudar a treure’ls a la llum. L’exercici de l’article d’avui és molt potent, però per poder fer-lo servir necessitem conèixer el trauma en qüestió.)

Quin Tipus de Traumes es Poden Tractar amb Tapping

Per poder utilitzar aquest exercici necessitem identificar clarament una situació dolorosa que vulguem superar. És molt important que aquesta situació sigui un esdeveniment concret que va succeir en un moment puntual del temps i que va deixar una empremta emocional en el nostre interior. No han de ser experiències genèriques que s’han anat donant en la nostra vida, sinó esdeveniments concrets.

Per exemple, aquests casos no són esdeveniments concrets:

  • El meu pare em pegava de petit.
  • Els nens de la meva classe se’n reien de mi.
  • A casa meva teníem pocs diners.
  • Etc.

Això són situacions genèriques, no esdeveniments específics. Un esdeveniment concret seria una cosa així:

  • Un dia concret el meu pare va entrar a la meva habitació i em va pegar.
  • Un dia concret vaig sortir a la pissarra de classe, va succeir tal cosa i els nens se’n van riure de mi.
  • Un dia vaig anar a comprar amb la meva mare i vaig veure que no podia pagar la compra, i això em va doldre.

Per poder superar els traumes del passat amb tapping cal identificar les situacions concretes que els van produir. Normalment són situacions molt específiques, curtes en el temps -de no més de dos o tres minuts de durada-, i que van deixar un profund impacte en nosaltres.

Com Superar Traumes del Passat amb Tapping

La necessitat de superar traumes del passat pot donar-se per dos motius bàsics. El primer és que siguem conscients de tenir una experiències passada que no hem superat, i que ens està afectant actualment. I el segon és que tinguem un problema que volem resoldre -una malaltia, un problema emocional, un problema de relacions, etc. – i que busquem els traumes del passat que pot tenir al darrere.

En qualsevol cas, al final tenim una o diverses situacions concretes del nostre passat que volem superar. Et recordo que és molt important que siguin situacions molt específiques, no fets genèrics. Si n’hi ha més d’una, cal tractar-les per separat.

Bàsicament, el procés consisteix a recordar l’esdeveniment en qüestió molt lentament i anar tractant amb tapping totes les emocions que anem sentint.

És molt important anar pas a pas. Quan faig sessions de tapping, aquesta és una de les coses que veig que costen més. Normalment, tendim a recordar l’esdeveniment molt ràpidament; amb una o dues frases molt ràpides: el meu pare va entrar i em va pegar, em vaig fer pipí a classe i els nens van riure, etc. Però aquesta no és la manera correcta de fer-ho. Perquè sigui realment efectiu, cal fer-ho molt lentament. Com si estiguessis explicant una pel·lícula fotograma a fotograma.

Et poso un exemple, que sempre ajuda a veure-ho millor. A continuació et mostro un diàleg imaginari entre un terapeuta i un pacient per tractar un trauma concret. Si estàs tu sol és el mateix, simplement has de fer-te les preguntes i respondre-les tu mateix.

– Pregunta: Explica’m què va passar

– Resposta: El meu pare em va pegar.

– P: D’acord, però anem pas a pas. Tu què estaves fent en aquell moment?

– R: Era a la meva habitació, i el meu pare va entrar i em va pegar.

– P: És molt important que anem molt a poc a poc, fixant-nos en què sents a cada instant. Comença recordant un moment en què el teu pare encara no ha vingut i tu estàs bé.

– R: D’acord.

– P: Què estàs fent?

– R: Sóc a la meva habitació, jugant.

– P: Et sents bé?

– R: Sí, estic tranquil, jugant.

– P: Bé, ara podem avançar una mica, però molt lentament. Què passa a continuació?

– R: Sento que el meu pare em crida.

– P: ¿I què sents?

– R: Estic una mica intranquil.

– P: Per què?

– R: No ho sé molt bé. Crec que noto que està enfadat.

– P: Tens por?

– R: Una mica sí.

– P: De què?

– R: No ho sé, que s’enfadi suposo.

– P: Tens por que et pegui?

– R: No, que em pegui no.

– P: D’acord. Fem ara una ronda amb la frase “tinc una mica de por”. I mentre ho fem, és molt important que et visualitzis a tu mateix en aquella habitació just després que el teu pare et cridi, i intenta recordar el que senties exactament.

En aquest punt fan la primera ronda, perquè és el primer punt on la persona sent el primer malestar emocional a causa de la situació. En aquest exemple suposarem que la ronda és efectiva i que la por desapareix, però en un cas real pot no ser així. Si no s’elimina, cal continuar investigant per què, i tractar tot el que es descobreixi. No s’ha d’avançar en la història fins que s’hagi superat l’etapa anterior.

– P: Com estàs?

– R: Bé.

– P: Imagina’t que ets a l’habitació, i sents que el teu pare et crida. Encara sents una mica de por?

– R: No, estic tranquil.

– P: I què fas?

– R: Res.

– P: Respons al teu pare?

– R: No

– P: Per què?

– R: Perquè estic jugant i no m’agrada que m’interrompi, ni que ho faci cridant-me amb aquest to.

– P: Estàs enfadat?

– R: Sí, una mica sí.

– P: Molt bé, ara farem una altra ronda amb la frase “estic una mica enfadat”. Igual que abans, durant la ronda visualitza el moment en què ets a l’habitació, enfadat perquè no t’ha agradat com t’ha cridat teu pare.

Aquí es torna a interrompre el diàleg per fer una segona ronda. És important notar com ha canviat la història en molt poc temps. Primer estava tranquil, després va sentir una mica de por, i ara està enfadat. El que semblava una situació molt ràpida i simple (el meu pare va entrar i em va pegar) en realitat té diverses etapes amb diferents emocions en cada etapa. Per això és tan important anar pas a pas. Cal anar sanant cada emoció per guarir el trauma completament.

Per no allargar massa l’article, deixem l’exemple aquí, però és possible imaginar-nos una mica com continuaria: el pare entra a l’habitació, diu alguna cosa, li pega, alguna cosa passa després, etc. Per guarir-lo, caldria anar recordant-ho tot molt lentament, parant-se en cada canvi emocional per tractar-lo.

En el teu cas, si vols tractar un trauma del passat amb tapping, el procediment és el mateix: agafar l’esdeveniment en qüestió i anar revivint-lo molt lentament. És important començar en un punt de la història on encara estàs bé i anar pas a pas sense saltar-se cap etapa. I sempre que hi hagi algun moviment emocional, atura’t per tractar-lo.

És una tècnica molt poderosa; potser una de les maneres més potents de fer servir el tapping. Veuràs com pots alliberar-te dels traumes que t’estan limitant amb relativa facilitat.

I una persona sense traumes és una persona sense problemes.

photo credit: Nick Kenrick. via photopin cc

6 pensaments a “Com Superar Traumes del Passat de Forma Ràpida i Eficaç amb Tapping”

  1. Hola Jan, degut a un exercici molt potent d’autonegacio no recordo la meva infancia ni la meva adolescencia. Tambe tinc diagnosticat un trastorn esquizoafectiu tipus depressiu pel qual em medico, vaig probar una sessio de tapping amb el teu llibre de tapping pero en seguida men vaig cansar com em passa gairabe amb totes les terapies que trobo que no en tinc continuitat. A mes em sembla molt dificil creure dient unes frases i tocan uns punts especifics es pugui resoldre el meu problema tot i aixi estaria dispossat a probar ho amb tu. Pero com et deia al principi no recordo la meva infantesa ni la adolescencia tagrairia que em diguessis quin pas haig de fer per solucionar aquest problema.

    1. Hola Genis,

      Per aplicar aquest exercici concret per sanar traumes del passat amb tapping és necessari recordar què va passar i com et vas sentir.

      Si no ho recordes, el que sí que pots fer es tractar com et sents ara. La manera de fer-ho és buscar frases que descriguin com et sents i per què. És molt important detallar-ho tant com puguis. Com més específiques siguin les frases, millor.

      Una abraçada,
      Jan

  2. Hola Jan!

    Trobar-te ha estat un fet insòlit.
    Parlava per telèfon amb una amiga i no sé com va sortir la paraula “l’últim estatge”. Això significa la mor… vem dir, i sense adonar-nos entràrem en una polèmica que em va portar a cercar coneixements via Internet.

    Després d’haver-te descobert i entrat en contacte amb tu, t’haig de fer palès que he llegit els llibres que em vas remetre – El teu lloc al món i El Poder del Tapping – els quals han estat per a mi una grata sorpresa.

    Et felicito i et dono les gràcies.

    Una abraçada!

    1. Hola Agnès!

      Moltes gràcies per les teves paraules. Me n’alegro molt que t’hagin agradat els llibres. I per a mi també ha estat una grata sorpresa que els nostres camins s’hagin creuat. Ara ja no som uns desconeguts 🙂

      Una abraçada!
      Jan

  3. Hola Jan,
    Gràcies per enviarme els llibres just he començat amb el tapping i es una eina poderosa necessitaré temps però de moment ja noto que funciona.
    Una abraçada
    Joan

    1. Hola Joan,

      Tens raó, per treure-li tot el profit al tapping cal una mica de temps. Però me n’alegro molt que ha hagis vist els primers resultats. Aquest és un dels seus grans avantatges: que amb poc temps ja es poden fer força coses.

      Una abraçada,
      Jan

Respon a Agnès Puig i Grau Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

Current ye@r *